تبلیغات
مطالب و مقالات آموزشی - اوریف لیم یک شرکت هرمی است.

مطالب و مقالات آموزشی

مطالب و مقالات آموزشی، دانلود نرم افزار ، دانلود فیلم ، دانلود نرم افزار موبایل

سه شنبه 4 اسفند 1388

اوریف لیم یک شرکت هرمی است.

نویسنده: مالباخته   طبقه بندی: مطالب روز، 

اوریف لیم یک شرکت هرمی است.

گروه گزارش-در پی ظهور شرکت های هرمی طی سال های اخیر در ایران، این بار نوبت به عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی رسیده است. بله  قریب یک سال است که شرکتی سوئدی به نام «اوریف لیم» در ایران به شیوه مستقیم در ساختار هرمی در حال فعالیت است. این شرکت لوازم آرایشی و بهداشی که در کل ایران تنها یک شعبه برای عرضه محصولات خود در پایتخت دارد فروش سالیانه محصولاتش در دنیا بیش از یک بیلیون یورو است. برای خرید محصولات این شرکت تنها یک راه وجود دارد و آن هم ورود به سیستم هرمی آن است یعنی هیچ خریداری به طور مستقیم نمی تواند به تنها فروشگاه آن در تهران مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را خریدرای کند چون در فروشگاه تنها با تعدادی صندوق دار و بازاریاب مواجه می شود و در واقع در این فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی هیچ اثری از لوازم آرایشی نمی بینید. این شرکت هرمی به 3 هزار بازاریابی که در سراسر ایران دارد رسما آموزش می دهد تا از دیگران دعوت کنند تا به «اوریف لیم» بپیوندند و گروه مشاوران فروش خود را تشکیل دهند تا از این طریق درآمد بیش تری کسب کنند و هر چه گروه را رشد دهند درآمد بیش تر و پاداش متنوع تری را دریافت کنند. در مرحله اول فردی که وارد این مجموعه هرمی می شود به طور مستقیم 30 درصد از سود فروش محصولاتی را که داشته است از آن خود می کند در مرحله بعد با معرفی 5 نفر، 30 درصد سود مستقیم فروش خود، 6 درصد تخفیف اجرایی فروش خود و 6 درصد تخفیف ما به تفاوت روی میزان فروش گروه خود را به دست می آورد که برای این مرحله شرکت درآمد متوسط ماهانه 500 هزار تومان برای فرد سرشاخه پیش بینی شده است در مراحل بعدی با افزایش افراد بیشتر و گسترش هرم، تخفیف ها به 21 درصد می رسد و درآمد ماهانه فرد یک میلیون و 500 هزار تومان تخمین زده می شود.این بازاریاب ها با خرید کاتالوگ های شرکت، در محافل مختلفی از دانشگاه ها گرفته تا آرایشگاه ها محصولات این شرکت را تبلیغ کرده و برای خود مشتری پیدا می کنند. آنچه حائز اهمیت است این است که این بازاریاب های فقط با عوامل دست دوم و سوم شرکت در ارتباط هستند و اجازه تماس با مدیران ارشد شرکت ندارند و معمولا سرشاخه  ها یا همان دایرکتورها در روز اول کاری هر ماه میلادی جلساتی را برگزار می کنند که زمان و مکان آن از طریق ایمیل به طور محرمانه اطلاع داده می شود. صبح هر روز معمولا صف طویلی از این بازاریاب ها مقابل فروشگاه این شرکت تشکیل می شود و عموم مردم آن ها را خریداران این فروشگاه می پندارند در حالی که خرید لوازم آرایشی آن هم ساعت 8 صبح در انتهای یک صف طولانی معمولا غیرطبیعی و نامعقول است. این بازاریاب ها یا همان اعضای هزار نفری این شرکت هرمی، صبح هر روز برای تحویل گرفتن محصولاتی که مشتریان آن ها سفارش داده اند مراجعه می کنند. محصولاتی که شرکت کدها و پول آن ها را از روز قبل از سوی بازاریاب ها دریافت کرده و تنها صبح روز بعد آن ها را تحویل می دهد. هر چه این بازاریاب ها صبح زودتر به فروشگاه برسند ابتدای صف قرار می گیرند و سریع تر اجناس خود را دریافت می کنند و پس از آن به شغل بازاریابی یا هر شغل دیگر خود می پردازند. مدیر عامل این شرکت هرمی در ایران درباره عملکرد این شرکت می گوید: «این شرکت در سال 1967 در سوئد تشکیل شده و در 61 کشور دنیا به همین شیوه فعالیت می کند.» اما نکته جالب این است که این شرکت در ابتدا در ایران تنها در حد یک مغازه لوازم آرایشی بوده و یک سال است که به گفته گردانندگان آن پس از روان شناسی نحوه جذب مشتری های ایرانی به شیوه فروش هرمی روی آورده اند و توانسته اند 30 هزار نفر را جذب کنند. در این میان شرکت هرمی فروش لوازم آرایش در تهران درآمد سرشاخه های خود را با سودهای نامتعارف حاصل از عملکرد زیرشاخه های پایین تر به بیش از 10 میلیون تومان در ماه رسانده است.صبح یک روز کاری است، تجمعی از زنان و مردان در مقابل یک فروشگاه لوازم آرایشی در شرق تهران توجه رهگذران را به خود جلب کرده است، اولین سوالاتی که به ذهن هر بیننده ای خطور می کند این است که اینجا صف کدام یک از مایحتاج روزانه این افراد است؟ از رهگذران که پرسیدیم همه می گفتند که این تجمع هر روز صبح پیش از باز شدن درهای فروشگاه، اینجا تشکیل می شود اما هیچ کسی دلیل آن را نمی دانست، برخی مرغوبیت محصولات آن را دلیل این تجمع می دانستند اما آیا مرغوبیت یک کالا باعث می شود خریداران پیش از آغاز ساعت کاری، مقابل فروشگاهی که تا بعدازظهر هم خدمات می دهد صف بکشند؟ عده ای هم این تجمع کنندگان را متمولانی می دانستند که به علت نیاز مبرم به لوازم آرایشی از صبح علی الطلوع در اینجا صف می کشند. بعضی ها هم به تجسس های ما خرده می گرفتند و معتقد بودند این افراد حتما باید هر روز اینجا صف بکشند در غیر این صورت بیمار که نیستند پیش از شروع هر کاری اینجا تجمع کنند. هر چه پیش تر می رفتیم با سوالات بیش تری مواجه می شدیم خودروهای مدل بالایی که روبروی این فروشگاه پارک می کردند و خانم ها و آقایان فشنی که از این خودروها پیاده می شدند ذهن ما را به این سمت می برد که حتما اینها از مدیران این فروشگاه پر مشتری هستند، به سراغ آن ها را رفتیم خودمان را معرفی کردیم و از یکی از این خانم ها پرسیدم «شما از مدیران این فروشگاه هستید؟» با کمی اکراه پاسخ داد: «من مشاور زیبایی این فروشگاه هستم» با خودم گفتم بهترین گزینه برای پاسخ سوالاتم را پیدا کردم، مشاور زیبایی فروشگاه. به او به خاطر اینکه در فروشگاهی مشاوره می دهد که مشتریانش از صبح زود مقابل آن صف می کشند تبریک گفتم اما او پاسخ داد: تمام این خانم ها و آقایانی که از صبح زود در اینجا تجمع می کنند مشتری نیستند بلکه همه مشاوران زیبایی هستند. با خودم گفتم اینجا عجب فروشگاهی است که این همه مشتاق مشاوره دادن به مدیر عامل دارد. هنوز تبریک دومم را نگفته بودم که این خانم مشاور ادامه داد: «ما مشاوران زیبایی به مشتریان این فروشگاه هستیم و برای دریافت بسته هایی که خریداری کرده ایم اینجا صف می کشیم.» به گزارش فارس با صحبت هایی که با این خانم مشاور داشتیم سوالات بی جواب بیشتری در ذهنمان شکل گرفت، منتظر شدیم درهای این فروشگاه که طبقه اول یک ساختمان شیشه ای بلندبالا بود به روی این مشاوران باز شود. درها باز شد و وارد فروشگاه شدیم اما هیچ اثری از لوازم آرایشی و بهداشتی در این فروشگاه نبود، فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی «اوریف لیم» تنها از چند صندوق و صندوق  دار تشکیل شده بود، مشاوران روبروی صندوق ها قرار گرفتند و کدها و پول هایی را رد و بدل می کردند، معنی کدها برای ما قابل فهم نبود اما هم مشاور می فهمید که چه می گوید و هم صندوق دار متوجه حرف آن می شد. به دنبال مدیر این فروشگاه گشتیم خیلی از این مشاوران حتی یک بار هم این مدیر را ندیده بودند و فقط نام آن را می دانستند، پس از معرفی خودمان به صندوق داران به طبقه های بالایی این ساختمان تمام شیشه ای راهنمایی شدیم همین طور طبقات را به سمت بالا می رفتیم کلاس های شیشه ای در طبقات مختلفی تشکیل شده بود که نحوه معرفی کاتالوگ ها به مشتری را به این مشاوران، آموزش می دادند به گفته یکی از مشاوران، «بیشتر این آموزش ها برای کلاس اولی هاست.» از پله ها که بالا می رفتیم به دری برخوردیم که فکر کردیم این آخر ساختمان یا همان در خر پشته است. اما این در پر از رمز محل ورود به طبقه مدیرعامل بود. مدیرعامل به سفر خارجی رفته بود، آقایی که به سختی به زبان فارسی صحبت می کرد به عنوان مسئول فروش فروشگاه معرفی شد، مسئول فروش پس از تماس های متعدد با گردانندگان خارجی فروشگاه «اوریف لیم» اطلاعات محدودی را در اختیار ما قرار داد. وی می گوید: این شرکت در 61 کشور دنیا فعال است و قریب 2 سال است که در ایران فعالیت می کند و بیش از 2 میلیون مشاور فروش یا همان بازاریاب در دنیا دارد که 3 هزار نفر آن در ایران هستند. به گفته وی «این شرکت در سال اول فعالیت خود در ایران تنها یک مغازه بوده است که به طور مستقیم محصولاتش را به مشتریانش می فروخته است اما در سال دوم فعالیت خود شیوه کار را تغییر می دهد.» این در واقع همان زمانی است که این شرکت تبدیل به یک شرکت هرمی می شود و برای خود بازاریاب  یا مشاوران زیبایی را به کار می گیرد و آن ها تبدیل به سرشاخه هایی می شوند که هر روز بر زیرشاخه هایشان افزوده می شود. سرشاخه هایی که هر کدامشان امروز با استثمار زیرشاخه هایشان بزرگ و بزرگ تر شده اند. موقعیت ما مشخص شد، با شرکت هرمی مواجه شده بودیم که اطلاعات بیش تر را باید از بازاریابان آن دریافت می کردیم، در حین خروج از شرکت، سری به طبقه انبار هم زدیم سالن بزرگی که لبریز از کیسه های سبز فسفری بود کیسه هایی که بعدا متوجه شدیم همان کیسه هایی است که بازاریابان از صبح زود برای دریافت آن ها صف کشیده بودند.
 دست یابی به درآمدهای میلیونی و دعوت به سفرهای خارجی از آرزوهای بازاریاب های کلاس اولی
 از یکی از بازاریابان خواستم درباره نحوه کار خود توضیح دهد، او خود را کلاس اولی معرفی کرد و گفت: با پرداخت 15 هزار تومان عضو این شبکه شده و پس از خریداری کاتالوگ های آن وارد چرخه فروش شده است. وی می  گوید: کاتالوگ ها را از شرکت خریداری می کنم، شماره تلفنم را روی آن می نویسم و در هر مکانی که جمعیت زیادی وجود دارد از جمله مترو، اتوبوس، دانشگاه، آرایشگاه و... این کاتالوگ ها را به افراد می دهم، هر کسی که سفارشی داشته باشد با من تماس می گیرد و کد کالا را سفارش می دهد، سفارش ها را یا حضوری یا تلفنی به شرکت می دهم و پس از آن صبح روز بعد با حضور در فروشگاه و پرداخت هزینه های آن، بسته های سفارش داده شده از انبار به ما تحویل داده می شود. وی درآمد خود را طی یک ماهی که کار خود را با این شرکت شروع کرده، حدود 300 هزار تومان اعلام کرد. یکی دیگر از این بازاریابان که کمی قدیمی تر بود، درآمد سرشاخه ها را بیش از 10 میلیون تومان در ماه عنوان کرد و گفت: شرکت تشویق های مختلفی را برای فروش بیش تر لحاظ کرده است که از جمله آن هدیه های یک میلیون تومانی، سفرهای خارجی، سکه های طلا و... است. اما مدیر عامل ایرانی این  شرکت در پی تماس تلفنی درباره هرمی بودن این شرکت به ما گفت: این شرکت هرمی نیست چون افرادی که در راس قرار دارند اگر فعالیت فروش خوبی نداشته باشند درآمد کم تری نسبت به زیرگروه های خود خواهند داشت. اما این دلیلی بر غیر هرمی بودن این شرکت نمی شود چون براساس قانون الحاق یک بند و تبصره به ماده یک قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی که در تاریخ 84/10/14 به شماره 72674 توسط رئیس جمهوری به وزارت دادگستری ابلاغ شده است، تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضا جدید برای کسب منفعت افراد دیگری را جذب کرده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد، قانونی نیست و در مواردی که اخلال موضوع هر یک از موارد مذکور، عمده یا کلان یا فراوان نباشد، مرتکب حسب مورد علاوه بر رد مال به حبس از 6 ماه تا 3 سال و جزای نقدی معادل دو برابر اموالی که از طرق مذکور به دست آورده محکوم می شود. از سوی دیگر طبق دفترچه راهنمای مشاور فروش این شرکت که در اختیار بازاریابان قرار می گیرد، در مرحله اول فردی که وارد این مجموعه هرمی می شود به طور مستقیم 30 درصد از سود فروش محصولاتی را که داشته است از آن خود می کند در مرحله بعد با معرفی 5 نفر، 30 درصد سود مستقیم فروش خود، 6 درصد تخفیف اجرایی فروش خود و 6 درصد تخفیف ما به تفاوت روی میزان فروش گروه خود را به دست می آورد که برای این مرحله شرکت درآمد متوسط ماهانه 500 هزار تومان برای فرد سرشاخه پیش بینی شده است در مراحل بعدی با افزایش افراد بیشتر و گسترش هرم، تخفیف ها به 21 درصد می رسد و درآمد ماهانه فرد یک میلیون و 500 هزار تومان تخمین زده می شود. وی درباره کسب مجوز از وزارت بهداشت برای محصولات این شرکت نیز می گوید: تمام محصولات این شرکت مجوز وزارت بهداشت ایران را دارند اما خود شرکت  به دلیل اینکه وارد کننده محصولات است نیازی به دریافت مجوز از وزارت بهداشت ندارد. پارسا درباره ثبت این شرکت در سازمان ثبت شرکت ها و مالکیت های معنوی ایران نیز گفت: این شرکت تمام مراحل قانونی را طی کرده و به ثبت رسیده است. این در حالیست که این شرکت هرمی در ایران با کمی تغییرات به صورت کاملا انحرافی به ثبت رسیده است و نام خود را «اوری فلیم پرشیا» به شماره 240139 به ثبت رسانده است. این شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی که در کل ایران تنها یک شعبه برای عرضه محصولات خود در پایتخت دارد فروش سالیانه محصولاتش در دنیا بیش از یک بیلیون یورو است. برای خرید محصولات این شرکت تنها یک راه وجود دارد و آن هم ورود به سیستم هرمی آن است یعنی هیچ خریداری به طور مستقیم نمی تواند به تنها فروشگاه آن در تهران مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را خریداری کند. این شرکت هرمی به 3 هزار بازاریابی که در سراسر ایران دارد رسما آموزش می دهد تا از دیگران دعوت کنند تا به «اوریف لیم» بپیوندند و گروه مشاوران فروش خود را تشکیل دهند تا از این طریق درآمد بیش تری کسب کنند و هر چه گروه را رشد دهند درآمد بیش تر و پاداش متنوع تری را دریافت کنند.
در جست وجوی هویت
 پیش از این، استفاده از لوازم آرایشی به وسیله زنان و دختران در موقعیت های اجتماعی و یا روزهایی ویژه مرسوم بود ولی این روزها بسیاری از دختران کم سن و سال شهرمان را می بینیم که از غلیظ ترین آرایش ها در اجتماع استفاده می کنند. زیاده روی در استفاده از لوازم آرایشی ویژه ایران نیست بلکه اغلب کشورهای خاورمیانه به نوعی با آن دست به گریبان  هستند. بدون شک نمی توان به هر دختر و زنی که آرایش می کند، برچسب بیمار اجتماعی یا روانی زد زیرا گاهی افراد احساس می کنند با مقداری آرایش کردن، غم و اندوه خود را به دلیل نارضایتی عمیق از وضع ظاهری چهره شان، تسکین می بخشند. بیشترین اختلال شخصیتی که به استفاده از لوازم آرایشی به صورت مفرط منجر می شود «اختلال شخصیتی نمایشگر» است به طوری که فرد تمایل دارد خود را در زمینه قدرت، هوش و زیبایی  برتر از دیگران جلوه دهد. چنین افرادی تمایل دارند نقطه پرگار دایره توجه دیگران باشند و ضمن ابراز هیجانات خود به صورتی مبالغه آمیز به تسکین موقتی دست یابند. گاهی برخی افراد دلایل شکست شغلی یا پیدا نکردن کار مورد نظر خود را به نامناسبی سر و وضع خود نسبت می دهند و تلاش می کنند با این روش در پی اصلاح آن برآیند. گاهی جوانان به غلط تصور می کنند اگر از مد روز پیروی نکنند، از دیگران عقب می مانند و مطرود می شوند. در چنین شرایطی برای حفظ شخصیت خود سعی می کنند با این روش میانبر، زیباتر از سایر همسالان خود در جامعه ظاهر شوند. شاید بسیاری از جوانان زیبایی ظاهری را این روزها اولین ملاک برای انتخاب همسر مورد علاقه خود بدانند، در حالی که پیش از این ملاک های اساسی مانند میزان تحصیلات، هماهنگی اجتماعی، اخلاق و تعهد ملاک های انتخاب جوانان بود. در این شرایط استفاده از اعمال جراحی پلاستیک و استفاده روزافزون از محصولات آرایشی، روش هایی برای زیباتر جلوه دادن خود در اجتماع شده است ولی آیا تنها زیبایی ظاهری آن هم از نوع ساختگی، می تواند آغازی محکم برای برقراری یک رابطه و ساختن یک زندگی باشد؟ شاید بهتر است جوانان کمی از ظواهر فاصله بگیرند.
  قطب های تولید لوازم آرایشی
 جهان از نظر کشورهای تولید کننده محصولات آرایشی به سه بخش تقسیم می شود: آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن. این سه منطقه بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی هستند. در هر منطقه تعاریف و قوانین ویژه ای برای تولید این محصولات وجود دارد. قوانین،  کنترل، ثبت و مواد اولیه مجاز در هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است. "فرانسه" بزرگ ترین تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی در اتحادیه اروپا است. اعتبار جهانی هر یک از کارخانه های تولید کننده این محصولات به موسسه تحقیقاتی، بررسی ایمنی، بررسی حساسیت، بررسی کاربرد، انتخاب نوع بسته بندی، ظاهر، رنگ، عطر مطابق با سلیقه مصرف کننده و در نهایت بازاریابی آنها وابسته است. در ایران بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از کشورهای دیگر وارد می شود و این امر از یک سو محققان ایرانی را تشویق به فرمولاسیون و تولید این مواد در داخل کشور می کند و از سوی دیگر گاهی کنترل کیفیت مناسبی بر ورود این محصولات وارداتی وجود ندارد. محصولات زیادی در کشورهای هم جوار و یا در داخل کشور با نام های معتبر تقلب می شود. گاهی بهتر است به جای استفاده از محصولات خارجی که به تقلبی بودن آن شک دارید، از محصولات داخلی استفاده کنید که حداقل کنترل دقیق بر فرآیند تولیدشان وجود دارد. آمارهای نهادهای ناظر بین المللی می گوید ایران، دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین واردکننده لوازم آرایشی در جهان است.استفاده از لوازم آرایشی در ایران دیگر نه سن خاصی دارد و نه قشر خاصی. امروزه اکثر دختران و زنان ایرانی استفاده از لوازم آرایشی را جز» لاینفک زندگی خود می دانند و این تمایل باعث شده کشورمان تبدیل به سومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین وارد کننده لوازم آرایشی در جهان شود.اینطور که رسما اعلام شده، زنان ایرانی سالانه نزدیک به یک میلیارد تومان لوازم آرایش می خرند. از سوی دیگر سن مصرف لوازم آرایش نیز به 15 سال رسیده است و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تمایل به آرایش بیشتر در بین زنان مسن دیده می شود که طراوت و شادابی پوست خود را از دست داده اند.برخی کارشناسان آرایش بیش از حد دختران جوان را مربوط به کمبود اعتماد به نفس در میان آنها ارزیابی می کنند و برخی نیز آن را به فرهنگی وارداتی نسبت می دهند.یک  روانپزشک معتقد است مصرف زیاد لوازم آرایشی در ایران به ویژه بین دختران جوان و نوجوان ایرانی را نمی توان به یک مشکل روانی نسبت داد بلکه این یک موضوع فرهنگی است که چندان هم بومی نیست.او در عین حال به این نکته اشاره دارد که این فرهنگ تا حدودی هم می تواند یک فرهنگ بشری باشد چرا که پریرو تاب مستوری ندارد.در هر فردی به ویژه جوانان علاقه به مورد توجه قرار گرفتن وجود دارد اما بسته به اینکه نیازها و خواسته های فرد در زندگی تا چه حد برآورده شود و به چه سمت و سویی متمایل شود عادت های خاصی را می پذیرد. همه اینها بر می گردد به اینکه چقدر برای جوانان برنامه ریزی کردیم؟ چند مراکز فرهنگی و ورزشگاه برای آنها درست شده است. ما در این سال ها درآمدهای زیادی داشتیم . چقدر از این درآمدها برای جوانان صرف شده است؟ اینها سوالاتی است که به حیطه روانپزشکی مربوط نیست اما فرهنگ و عادت های جامعه به ویژه جوانان را شکل می دهد.وی می گوید: آنچه به من روانپزشک مربوط است این است که باید خواسته ها، تمایلات و انرژی فوق العاده نسل جوان را عاقلانه به سوی هدف درست هدایت کرد. با اعمال فشار و دستور نه تنها هیچ کار مثبتی صورت نمی گیرد بلکه جنبه های منفی نیز گسترده تر می شود.او  بر این نکته تاکید دارد که استفاده زیاد از لوازم آرایش یک بیماری نیست بلکه یک علامت است که باید همه اهل علم اعم از علمای دینی و جامعه شناسان ما آن را تجزیه و تحلیل کنند. این موضوع مانند سیگار کشیدن یک علت نیست بلکه یک معلول است که می تواند عوامل زیادی داشته باشد که ریشه آن جامعه شناختی است.
 کمبود اعتماد به نفس; استفاده زیاد از لوازم آرایش
 اما روانپزشک دیگری نظر دیگری دارد. وی می گوید: همه کارهای انسان ریشه روانی دارد و آرایش زیاد هم قطعا ریشه های روانی متعددی می تواند داشته باشد که منشا همه آنها نیاز به جلب توجه است.وی معتقد است: حتی کسانی که می گویند برای دل خودم اینگونه آرایش می کنم هم به دنبال جلب توجه هستند وگرنه چرا شبها در هنگام خواب اینگونه آرایش نمی کنند و آرایش آنها در روز و در خیابان است.  استفاده از وسایل آرایشی تقلبی در سالهای اخیر افزایش یافته و متاسفانه به دلیل مصرف بی رویه لوازم آرایشی و نیز عدم توجه به استاندارد بودن آنها مشکلات و بیماریهای مختلف به خصوص در زمینه های پوست و چشم در میان مصرف کنندگان ایجاد شده است. در حالی که استفاده از لوازم آرایشی هر روز در کشور روند فزونی به خود می گیرد، ورود این لوازم به صورت قاچاق به کشور تهدیدی است که به گفته پزشکان باعث به وجود آمدن بیماریهای مختلف پوستی در افراد استفاده کننده از آن شده است.استانهای کردستان و کرمانشاه به دلیل مرز مشترک با کشور عراق یکی از راه های ورود لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق به داخل کشور به حساب می آیند و این موضوع به جایی رسیده که امروز مجتمع های تجاری در شهرهای مرزی این دو استان به محلی برای عرضه انواع لوازم آرایشی و بهداشتی شده اند و به دلیل قیمت پایین افراد به خرید آنها رغبت دارند.
 بیماریهای مختلف پوستی بین استفاده کنندگان لوازم آرایشی تقلبی رواج دارد
 وضعیت عرضه لوزام آرایشی و بهداشتی در شهرهای مریوان و بانه در استان کردستان امروز به شهره کشوری رسیده و حتی افرادی را از سایر نقاط کشور برای خرید به این دو شهر مرزی می کشاند.استفاده از لوازم آرایشی قاچاقی که از طریق مرزهای کشور وارد بازار می شود باعث شده که بیماریهای مختلف پوستی در بین افراد استفاده کننده به ویژه نسل جوان فرونی گیرد.البته مسئله مهمتر در این حوزه تقلبی بودن لوزام آرایشی است که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و متاسفانه در حال حاضر بدون هیچگونه مشکلی در بازار استان های غربی کشور به فروش می رسند.
 اکثر لوازم آرایشی و بهداشتی مصرفی در کشور تقلبی هستند
 هر چند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مسئولان انتظامی استان از برخورد با عرضه کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی خبر می دهند اما یکی از فروشندگان این لوازم در شهر مرزی بانه می گوید: ما این لوازم را در کشور امارات عربی متحده خریداری و افراد مشخصی وظیفه وارد کردن آنها را برای ما انجام می دهند.این فروشنده در مورد تقبلی بودن لوازم آرایشی و بهداشتی خریداری شده در خارج از کشور می گوید: هر چند که تمامی لوازم آرایشی و بهداشتی دارای مارکهای معبتر جهانی است ولی متاسفانه این داروها تقبلی است و با قیمت داروی اصل به ما نیز فروخته می شود.فقط کافی است یک دقیقه مقابل ویترین فروشگاه های عرضه لوازم آرایشی بایستیم و به انواع و اقسام ریمل، کرم پودر، سایه و رژلب که در رنگ های متنوع و جعبه های زیبا از پشت شیشه خودنمایی می کنند، خیره شویم.به دقیقه دوم نمی رسد که هوس یکی از آنها به سرمان می زند و خود را تسلیم فاکتور فروش می کنیم. معلوم نیست چه جاذبه ای در لوازم آرایشی نهفته که آدم را در عرض چند دقیقه ناچیز به تکاپوی خرید می اندازد.مطمئنا جادوی رنگ ها در آن بی تاثیر نیست. دیدن چند ردیف سایه مثل مداد رنگی هایی که در یک جعبه بیست و چهارتایی کنار هم چیده شدند کافی است که آدم را یک هو به وسوسه خرید بیندازد.وسوسه لوازم آرایش ریشه ای تاریخی دارد. از تصویر معروفی که کلئوپاترا را نشسته بر صندلی مقابل چندین جا عطری و سرمه دان نشان می دهد، می توان قدمت آن را فهمید.اولین مردمانی که از لوازم آرایش (البته نه به شکل امروزی) استفاده می کردند، مصریان بودند. در حدود 3500 سال قبل از میلاد مسیح برای مراسم مذهبی عطریات و لوازم آرایش مصرف می کردند.یونانی ها همچنان از مخلوط ریشه گیاهان با روغن به عنوان سفت کننده پوست بهره می گرفتند. از قرون وسطی به بعد آرایش کم کم به شیوه امروزی درآمد. بیشتر مواد رنگی روی گونه ها و لب ها زده می شد. صورت سفید، موهای بور، گونه های برجسته قرمز و لبان قرمز فرم دلخواه زنان آن زمان بود. از ترکیب سفیده تخم مرغ، لیمو، نمک حاوی اسیدبوریک و سدیم برای سفید کردن صورت، از زعفران برای قرمزی لب ها و از نعناع برای سفید کردن دندان ها استفاده می کردند.در قرن پانزدهم که فلورانس تحت حکومت مدیچی ها بود، ایتالیا به عنوان مرکز زیبایی مورد توجه قرار گرفت. کاترین مدیچی نیز نخستین مرکز عطر و لوازم آرایش به نام novella maria Santa در فلورانس را راه اندازی کرد. پس از اینکه ملکه فرانسه شد اولین مرکز آرایش در پاریس را نیز تاسیس کرد. در همین زمان استفاده از گیاهان و میوه ها به عنوان ماسک نزد زنان ثروتمند اروپا متداول شد.ماسک هایی که از ترکیب پودر پیاز، کره، عسل، آرد حبوبات، تخم مرغ و چربی غاز ساخته می شدند و برای صاف شدن پوست به کار می رفتند. در این زمان آرایش چشم زیاد باب نبود، آنچه بیش از همه روی صورت نمایان بود، سرخی گونه ها و لب ها بود. اما در قرن 18 قرمزی آرایش ها کم شد. لب ها و گونه ها صورتی شدند. اما چشم ها همچنان بدون آرایش ماندند.در قرن 19 که مادام دکولاس انستیتو زیبایی و سلامت پوست در پاریس را راه انداخت اولین نوع سایه و رژلب و رژگونه های رنگی به بازار آمدند. مادام که بیش از آرایش به سلامت پوست اهمیت می داد، برای اولین بار کرم های آرایش را با گیاهان دارویی مخلوط می کرد و در دسترس مشتریان قرار می داد.«از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز دنیای آرایش سه مرحله را طی کرده، یکی سال های جنگ، که سال رکود لوازم آرایش بود. دومی، از 1945 تا 1980 که به دوره افراط و زیاده روی آرایش معروف است و دیگری از اواخر 80 تا به امروز که آرایش بیش از آنکه به شکل نقاب رنگین روی صورت باشد، ترمیمی و تکمیل کننده عیوب و ناهمواری های صورت است .حقیقتا هم لوازم آرایش تنها می توانند قسمتی از معایب صورت را برطرف کنند و بپوشانند که بیش از همه برای تغییر رنگ و چهره مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پن کیک و کرم پودر به مرور زمان باعث از دست رفتن طراوت و شادابی پوست می شود. تا سن 30 - 25سالگی که پوست بدن مقدار زیادی کلاژن تولید می کند می توان بدون استفاده از کرم های آرایشی و تنها با استفاده از کرم ضدآفتاب برای مقابله با اثرات زیان بار خورشید پوستی سالم داشت. از آنجا که پس از سی سالگی کلاژن کمتری در سلول های پوستی ساخته می شود، مالیدن کرم های حاوی کلاژن و حاوی کینون که پوست را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند بسیار توصیه می شود. علاوه بر بالا رفتن سن، استعمال سیگار و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب نیز باعث کاهش تولید کلاژن می شود که در صورت استفاده نکردن از ضدآفتاب و عدم قطع استعمال سیگار هیچ کرم و لوسیون معجزه آوری نخواهد توانست شادابی و طراوت را به پوست باز گرداند. در خرید لوازم آرایش از پن کیک، کرم پودر تا سایه های چشم رعایت نکاتی که به سازگاری آنها با پوست ارتباط دارد، ضروری به نظر می رسد. التهاب تماسی تحریکی، التهاب تماسی آلرژیک، کهیر تماسی، ایجاد کومدون (جوش های ریز) و بروز تاول ریز خارش دار و آکنه از شایع ترین عوارض پوستی است که به دنبال مصرف لوازم آرایش نامرغوب ایجاد می شود. هر کرم یا پماد چرب کننده ای که به صورت چند لایه مصرف می شود به علت مسدود کردن منافذ پوستی و غدد چربی می تواند باعث بروز واکنش های پوستی شود. برخی مواد رنگی و عطرهای موجود در پودرها باعث ایجاد حساسیت و قرمزی شده که بلافاصله پس از قطع استعمال بهبود می یابند. اما به طور کلی مالیدن پن کیک (پودر) بهتر از استفاده چند لایه کرم پودر است. پن کیک حالت براق پوست را ثابت می کند، پوست را در برابر تغییرات آب و هوا محافظت می کند، عرق را جذب نموده و حالت چرب و روغنی پوست را از بین می برد. پن کیک بیشتر برای پوست چرب توصیه می شود. افراد با پوست خشک لازم است قبل از استعمال پن کیک پوستشان را با کرم مرطوب کننده چرب نمایند. برخی مواد آرایشی وقتی روی پوست قرار می گیرند، احتمال بروز عوارضی نظیر کهیر، آفتاب سوختگی و لکه های تیره را تشدید می کنند. کرم پودرها و مواد آرایشی حاوی عطر از این نوع هستند. عطرها که معمولا در بیشتر محصولات به عنوان خوشبوکننده یافت می شوند مهمترین عامل بروز کهیرهای پوستی اند. توصیه می شود لوازم آرایشی که برچسب fragrant Free دارند خریداری کنید.توجه به مدت زمان استفاده از لوازم آرایش نیز راه دیگری برای کاهش آلرژی های پوستی است. متخصصان توصیه می کنند، بیش از 6 ماه از یک کرم پودر یا پن کیک استفاده نشود. مداد چشم و لب نیز نباید بیش از 6 ماه مورد مصرف قرار گیرند.

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :